Gezond zwanger

Wat je zelf kan doen om gezond zwanger te zijn.

Vanaf het moment dat je zwanger bent, en zelfs al daarvoor (zie kinderwens), is het extra belangrijk om gezond te leven. De gezondheid van jouw kindje begint al in de baarmoeder. Daar wordt de basis gelegd voor later.


Foliumzuur

Foliumzuur speelt een rol in de aanmaak van rode bloedcellen in het lichaam. In het begin van de zwangerschap speelt het ook een rol in het voorkomen van neurale buis defecten bij een ongeboren kind. Voorbeelden van neurale buis defecten zijn; een open rug, hazenlip, open gehemelte of een open schedel.

Foliumzuur is vitamine B11. Deze vitamine zit in bananen, sinaasappelen, peulvruchten, gist, melk en groene bladgroenten. Het advies is om naast gezonde voeding elke dag een tablet van 0,4-0,5 milligram foliumzuur te slikken vanaf het moment dat je een kinderwens hebt tot en met de 10e week van je zwangerschap. De tabletten zijn zonder recept bij de drogist of apotheek verkrijgbaar.


Voeding

Gezond en gevarieerd eten is voor iedereen belangrijk. Zowel voor, als zeker ook tijdens de zwangerschap. Het is goed om dan wat extra aandacht te besteden aan je voeding. Het liefst al voor, of anders zodra je weet dat je zwanger bent. Want tijdens de eerste weken van de zwangerschap vindt de aanleg van de belangrijkste organen van de baby plaats. Voldoende bouwstoffen zijn hiervoor van belang. Deze bouwstoffen zitten in gezonde voeding.

Als je veel last het van misselijkheid is het soms wat lastiger om gevarieerd te eten. Probeer in ieder geval gezond eten. Bij misselijkheid kan het helpen om vaker op een dag kleine hoeveelheden te eten. Vergeet ook niet te ontbijten, een cracker in bed werkt ook heel goed. En eet eventueel ook voor het slapen gaan nog iets.

Tijdens de zwangerschap is het niet nodig om “voor twee” te eten. Je hoeft niet twee volwassenen te voeden. De zwangerschap vraagt wel wat extra energie, maar omdat je meestal ook wat minder beweegt, verbruik je ook minder. Daarnaast kom je in de zwangerschap ook makkelijker aan. Normale hoeveelheden eten is prima. Ook dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen.

Er zijn ook een aantal dingen die worden afgeraden om te eten tijdens de zwangerschap. Het voedingscentrum geeft een overzicht van ‘Wat kun je beter mijden tijdens een zwangerschap’ en ‘5x Veilig eten voor zwangeren!’ 


Bewegen

Als je zwanger bent is het belangrijk om te blijven bewegen. Probeer elke dag minimaal 30 minuten te bewegen, zoals lopen, fietsen of zwemmen.

Wanneer je voor de zwangerschap al sportte dan kan je hier tijdens de zwangerschap, in de meeste gevallen, gewoon mee door gaan. Een goede conditie van je lichaam is in je voordeel tijdens je zwangerschap en ook tijdens de bevalling. Blijf tijdens het sporten luisteren naar je lichaam. Het is normaal dat je gaandeweg de zwangerschap een stapje terug moet doen. Als je een contactsport, zoals basketbal of volleybal beoefent dan raden wij je aan een alternatieve sport te doen tijdens de zwangerschap.


Werk

Een zwangerschap kan invloed hebben op het al dan niet kunnen uitvoeren van je werkzaamheden. Dit verschilt per zwangere. Het is ons advies om naar je eigen lichaam je luisteren en naar de grenzen die je eigen lichaam aangeeft. Als je je werk niet meer goed kan uitvoeren is een gesprek met de bedrijfsarts aan te raden. Deze beoordeelt welke aanpassing gedaan moet worden op de werkvloer.

Er zijn situaties waarin je werk schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Het Erfocentrum en het RIVM hebben in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgeledenheid een brochure ontwikkeld: ‘Kinderen krijgen? Denk na over risico’s op uw werk!’


Medicijnen

Bepaalde medicijnen kunnen schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Als je medicijnen gebruikt of hebt gebruikt voordat je zwanger werd (tot 4 weken voor de bevruchting) raden wij je aan dit bespreekbaar te maken met degene die de medicijnen heeft voorgeschreven en met ons.


Roken, alcohol en drugs

Roken en het gebruik van alcohol en drugs tijdens de zwangerschap wordt nadrukkelijk afgeraden. Dit in verband met de risico’s van roken en de risico’s van het gebruik van alcohol en drugs. Als je moeite hebt met stoppen met roken of onthouding van alcohol en drugs nemen we tijdens het spreekuur de tijd om dit bespreekbaar te maken en om te kijken hoe we je hierbij kunnen helpen. Kijk hier voor de folder ‘Wat je moet weten over alcohol en roken vóór, tijdens en na de zwangerschap’.

Heb je een vraag?

captcha

Om spam te voorkomen vragen wij u om bovenstaande code over te typen.

(* = altijd invullen)

Zwanger bij Neeltje
Jouw wensen staan centraal
Kinderwens
Als je graag zwanger wilt worden
Zwangerschapscursus
Ter voorbereiding op je bevalling